mandag den 9. januar 2017

Gør lige nytårs forsættet mere overskueligt

 Jeg tror problemet med nytårs forsæt ofte er at de er for store. Jeg formår i hvert fald tit at sætte store mål for det nye år. Uden at tænke hvordan i al verden jeg skal opnå dem. 
Det er skisme svært at overskue. 
Jeg får aldrig lagt nogen form for plan over hvordan jeg vil nå de mål, jeg får sat mig. Jeg sætter bare målene. Det kommer jo aldrig til at virke. Jeg er ret sikker på, at det er derfor mine forsæt aldrig holder. 

I år har jeg som sådan kun et enkelt mål, som skal klares inden året er omme. Jeg vil prøve at læse 12 bøger på 12 måneder. Jeg får læst alt for lidt. Og tænker at det her er en god måde at få sat spark i sagerne. Samtidig med at antallet er overskueligt for mig. Forstår ikke hvordan folk kan læse 50-60 bøger på et år. Jer der kan, får lige en klapsalve herfra! Det er virkelig dedikeret læsning.
Det eneste jeg tænker jeg skal gøre der er at lave en form for nummeret oversigt. Så jeg ved hvor langt jeg er og hvad jeg har læst. 

Men derudover vil jeg prøve at lave må ugentlig mål/udfordringer. En ide jeg fik i sidste uge.
En uge er nem at overskue. Og på den måde er det nemmere for mig, at fokusere på det jeg skal. Her tænker jeg især træning. Jeg har brug for at komme ind i en god rutine. 
Jeg har langsigtede mål, men det bliver meget nemt uoverskueligt, fordi det kommer til at foregå over såå lang tid. Jeg skal bare gøre det, men hvordan?
Så jeg vil lave små ugentlige mål. F.eks. i næste uge vil jeg være aktiv hver dag. Så som minimum skal jeg ud og gå en tur. Så hvis jeg ikke lige kan overskue den planlagte træning, er er det på med vandreskoene.
Der er ingen begrænsning på størrelsen af målene. Det kan være træn mindst 3 gange. Drik 2 liter vand hver dag. Det kan være ekstra udfordrene og knap så meget.

Jeg har vel som sådan et nytårsforsæt i det mål, at jeg gerne vil kunne passe bl.a. mine jeans igen.
Jeg vil gerne fokusere på min sundhed og faktisk passe ordenligt på mig selv og min krop. Og jeg ved jo godt at det kræver motion og sund kost og lardidar.
Men jeg vil hjælpe mig selv med at holde det store mål med de små mål.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar