søndag den 21. september 2014

Krøller - tips og tricks

Jeg er en af dem, som fra naturens side har krøller. Et vildt garn, som har taget tid og tålmodighed at lære at styre. Jeg har efterhånden en meget fast rutine, i hvordan jeg skal gøre for at det er til at have med at gøre, og så de ser flotte ud.
Men en ting der har været meget frustrerende for mig igennem årernes løb er, at de 'hår guides' der er i blade, alt for ofte er beregnet til naturligt fladt hår. Så dem har jeg aldrig kunnet bruge til noget. Derfor giver jeg her en lille 'guide' med de ting jeg har lært.

Tip #1 - BALSAM! (og shampoo)
En af de vigtigste ting er nok en god, fugt givende balsam. Det gør en kæmpe forskel på ens hår.
Krøllet hår er meget tørt. Mit har en tendens til at blive meget mere filtret når det er tørt. Derudover bliver det bare til en omgang pjusk, og det krøller egentlig heller ikke ret meget. Så det har brug for at få tilført fugt. Dog skal man ikke vaske hår hver dag, fordi det gør det bare mere tørt - også selvom man bruger balsam. Jeg vasker mit ca. 2-3 gange om ugen.
Et tip jeg fik fra min frisør: jo længere balsammen sidder i, jo bedre. Så nogen gange tager jeg balsam (eller hårkur) i når jeg er kommet ud af badet, og lader det sidde i en halv til en hel time. Hvis man vil være rigtig god ved sit hår, så gør gerne dette én gang om ugen.
Produkt: Jeg bruger TRESemmés Luxurious Moisture, ganske enkelt fordi den er lavet til tørt hår. Derudover er TRESemmé et af de bedste mærker inde for balsam jeg har brugt. Derudover får man 900 ml. for 90 kr. - så man slipper for konstant at skulle ud og købe mere balsam!

Mht. shampoo bruger jeg også TRESemmé - nemlig deres Renewal Hair & Scalp. Den hjælper nemlig på min trælse, tørre hovedbund. Den er nemlig meget skæl-fyldt...
(Jeg ved ikke om dette er et generelt problem for folk med krøller og/eller tykt hår, men min lillesøster har det samme problem)
Men den her er virkelig god til at holde det nede. Og så slipper jeg for at rode med skælshampoo. (har hørt de er ret hårde ved ens hår?)

Tip #2 - Skum
Skum (eller mousse, som det hedder) er det andet vigtigste produkt (ihvertfald for mit hår!). Fordi jeg ville egentlig kunne klare mig fint med shampoo, balsam og skum. Jeg bruger skum efter jeg har vasket hår og redt det - så kommer jeg skum i håret mens det er vådt. Det samler krøllerne og hjælper mod 'frizz'.
Produkt: Jeg bruger Garniers Big Volume. For mig tilføjer den egentlig ikke rigtig nogen ekstra volume, så.. Men den dufter godt! Og virker bedst i mit hår af de forskellige jeg har prøvet gennem årerne.

Tip 3# - red håret når det er vådt
  IKKE når det er tørt.

Tip #4 - Ekstra ting
Som sagt før, så kan man klare sig rimelig godt med god balsam, shampoo og skum. Men der er nogle ekstra produkter som virkelig også kan gøre en forskel. Dem jeg fortiden bruger er en 'curl definition + soft feel' serum fra Aussie og en 'split end mender' fra Joico. De hjælper begge to med at håret ikke bliver så 'fuzzy', især Split End Menderen. Den skal nemlig kun i spidserne og så samler den dem også lidt.

Håber mine tip var brugbare!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar